mijn bullet journal

by - 09 maart


Een tijdje geleden - begin 2017, geloof ik - kocht ik een nieuw notitieboekje. Het 42546917de al. Want ik schrijf nooit mijn schriftjes vol. Telkens wanneer ik weer een grandioos idee heb om een nieuw boekje in te vullen, wil ik natuurlijk in een heel nieuw schrift starten, zodat ik het meteen goed kan doen. Bij de minste spellingsfout, lelijke doodle of kleinste vergissing vind ik het arme notitieboekje al naar de bliksem. Ik wil ook perfecte pagina's zoals ik ze zie op foto's op sociale media. Duuuuuus, back to the point, ik kocht een zoveelste notitieboekje.

❊ ❊ ❊

Nu moet ik zeggen dat ik ook deze keer geen zin had om het te verpesten. Dus ik ging zitten aan de keukentafel, legde al het schrijfmateriaal netjes naast het schriftje neer en ik scrolde al doorheen Pinterest om wat inspiratie op de doen voor de eerste pagina.

(Dit is trouwens het eerste artikeltje op de nieuwe blog! *kort applausje en juichende kinderen*)

❊ ❊ ❊

W a t   i s   e e n   b u l l e t   j o u r n a l ?
Bullet Journal is net zoals Smashbook een merknaam. Het concept van een bullet journal is een blanco schrift, gevuld met stipjes, die samen een soort vierkantjespatroon vormen. Dus stel je voor: een geruit schrift, maar met enkel puntjes waar de lijntjes samenkomen. Ze dienen eigenlijk gewoon voor het makkelijker schrijven en tekenen van rechte lijnen. Snappie? Het doel van een bullet journal: organisatie. Het schrift bestaat uit een index, waarin je elk onderdeel met paginanummers opsomt, een key, ook wel legende genoemd, en uiteraard de prachtige en kunstzinnige, handgeschreven bladzijden. 


Het boekje dat ik gebruik is een A5-formaat en heeft geen stipjes zoals een origineel bullet journal; het is een blanco schrift. Notitiesboekjes met stippeltjes zijn namelijk moeilijk te vinden als je die niet online wilt kopen, dus ik gebruik er eentje van de Hema! Een simpele witte binnenkant vind ik persoonlijk wel mooier dan lijnen of ruitjes, maar het is natuurlijk niet handiger.

Zoals ik al zei draait een bullet journal vooral om het organiseren van je leven. Zo kun je er een agenda van maken, to-dolijstjes in neerpennen of bijvoorbeeld bijhouden wanneer je voor het laatst die rommelige boekenkast hebt opgeruimd.
Het is een bron van inspiratie én een handige planner.
Ik heb een pagina waarop ik bijvoorbeeld opschrijf welke films ik nog graag wil kijken, of een dagelijks schema waarop ik moet aanduiden of ik alles heb gedaan wat ik zou moeten doen. Zoals een keertje viool oefenen of een dag niets uitgeven, het is allemaal een kruisje waard. Daardoor wordt dit ook een soort motivatie om elke dag aan je persoonlijke doelen te voldoen. Want al die kleurtjes zien er veel leuker uit dan allemaal witte vakjes. Het is goed voor je zelfvertrouwen.


Voordat ik eraan begon heb ik me dan ook goed geïnformeerd. Wat je wel en niet moest doen, "10 things I wish I knew before I started a bullet journal", et cetera. Maar eigenlijk heb je die ellenlange artikels niet nodig. Open Pinterest en je ziet zo al wat een bullet journal inhoudt.
Ik raad je wel aan je pagina eerst in potlood te schrijven of tekenen, tenminste als je een juweeltje van een boekje over wilt houden. Ook heb ik moeten werken aan mijn handlettering-skills, want die mooie lettertypes komen er niet vanzelf.


Al bij al is het echt superleuk om mee bezig te zijn, zeker als je houdt van to-dolijstjes en mooie schriftjes!

En? Al inspiratie voor jouw eigen bullet journal?



You May Also Like

17 reacties

  1. Super leuk! Ik heb het ook al een paar keer geprobeerd, maar ik ben iets te perfectionistisch waardoor het telkens niet goed genoeg was.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Geloof me, zo ben ik ook. Daarom doe ik alles eerst in potlood! Het vraagt wat tijd, maar het is het waard :)

      Verwijderen
  2. Wat leuk om zoiets bij te houden zeg!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Waah super leuk! Ik ben er zelf ook eentje begonnen dit jaar :) Ik blijf het lastig vinden om die dingen bij te houden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ah, wat leuk! Ja, ik moet toegeven dat ik ook soms een hele week bolletjes op een dag moet bijwerken, haha.

      Verwijderen
  4. Ah wauw zeg! Super leuk! Vooral dat schema met die kleurtjes vind ik tof, want dan kun je ook zien of bepaalde maanden of periodes invloed hebben op je mood :) Ik ben niet zo'n held in handlettering volgens mij, maar ik denk dat ik wel een paar van jouw ideetjes ga overnemen :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha bedankt, dat klopt! Wat leuk om dat te horen! :D

      Verwijderen
  5. Haha ik ken het probleem van de duizende notitieboekjes. Maar hij ziet er wel heel leuk uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Leuk om dit zo bij te houden! Een soort dagboek met van alles er in. Tof :)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Damn it. Dit probeerde ik ook, maar helaas, vergeten bij te houden.
    Zo herkenbaar, elke keer weer nieuwe boekjes kopen, want de oude zijn al verpest.
    Je bulletjournal is super mooi, tumblr hoor!!
    x Tess

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ooh, zo herkenbaar van die eindeloze verzameling boekjes hihi. In de Hema kan ik echt uren rondlopen. (en die mooie balpennen ook altijd :)) Ik ga denk ik ook eens starten met mijn Bullet Journal. Thanks voor de tips. XXX

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Oooh ziet er zo leuk uit! Deze vakantie staat er een handlettering workshop op me te wachten en dit lijkt me heel leuk om daarna ook eens uit te proberen.

    BeantwoordenVerwijderen